Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdigrundlag

Børnehuset Sønderskov arbejder udfra en relationistisk tankegang.

Vi tror overordnet på, at mennesket udvikler sig i samspil med andre. Helt konkret mener vi, at en gensidig og tryg relation, er nøglen til at skabe trivsel og nå ind til barnets motivation, ressourcer og kompetencer.

 

  1. Kvaliteten af relationerne er et vigtigt kernepunkt i vores pædagogiske arbejde.

Hvad betyder det:

 

Respekt & anerkendelse

Det ses ved:

At sætte ord og billeder på barnets tanker og følelser

At tilpasse sig barnets dagsform og afstemme sig barnets micro og macro regulering (neuropædagogik)

 

Tillid

Det ses ved:

At vi tror på, at barnet gør det bedste, de har lært.

At man er loyal overfor aftaler barn-voksen, voksen-voksen

At vi er troværdige i relationen (vi gør det, vi siger – tydelighed, forudsigelighed, rammesættende, vedholdende)

 

Rummelighed

Det ses ved:

At vi er åben og imødekommende overfor barnets initiativ

 

Nærvær & engagement

Det ses ved:

At vi afstemmer tid og tempo til vores pædagogiske praksis

At vi skaber rum for fordybelse sammen med barnet

At vi respekterer relationen

At vi anser fælles opmærksomhed for betydningsfuldt

At det er i nærværet ”stjernestunder” opstår

At vi har medejerskab for pædagogiske tiltag

At vi skaber de bedste forudsætninger for udvikling

At vi er inviterer til udvikling, med udgangspunkt i det enkelte barns interesseområder og kompetencer

Glæde skaber glæde

 

Empati

Det ses ved:

At vi ser og respekterer barnets grænser og behov

 

Hvad er det så, vi ikke vil se i Børnehuset Sønderskov?

At man tager uovervejede løsninger

At man kun er halvt til stede, at relationen brydes

At vi er illoyale overfor fælles beslutninger, der vedrører barnet

At man taler hen over hovedet på barnet

At vi tillægger barnet negative hensigter

 

Så forpligter vi os til at:

Spørge ind og være nysgerrig på hinanden

At udvise ansvar ift. egen arbejdsmoral, specialbørnehavens  arbejdsfællesskab og arbejdsmiljø