Handlemøder

2 gange årligt indkalder Børnehuset Sønderskov til lovpligtige handlemøder. Forældrene indkaldes og får tilsendt dagsorden i deres e-boks.

På møderne deltager: forældre, evt. andre pårørende, pædagogisk konsulent som repræsentant for Visitationen, talekonsulent, psykolog og en socialrådgiver (hvis barnet har en socialrådgiver tilknyttet), kontaktpædagog, børnehavens fysioterapeut og leder.

Ved behov, kan der yderligere indkaldes familiekonsulent, specialpædagogisk konsulent i hjemmet, synskonsulent, VISO, aflastningsenhed, m.fl.

Formålet med handlemøderne er at alle parter omkring barnet får mulighed for at drøfte barnets udvikling og trivsel, og samtidig at vurdere, om barnet fortsat er velplaceret i Børnehuset Sønderskov.

På møderne aftales bl.a., i samarbejde med parterne, hvilke udviklingsområder, der skal have særligt fokus det kommende halve år. Disse fokusområder, vil så til næste handlemøde igen, være omdrejningspunkt for ICS beskrivelsen og grundlag for en justering, hhv. progression af fokusområderne, jf. zone for nærmeste udvikling. Fysiterapeuten vil supplere med status på behandlingen, hvis barnet er visiteret med et fysioterapeutisk behov.

At arbejde med nogle særlige fokusområder betyder ikke, at der ikke fortsat arbejdes med f.eks. ADL (almindelig dagligdags læring), kommunikation, relationer, sociale spilleregler, generel trivsel og andre aspekter af læring.

Møderne kan også danne rammen om "den svære samtale",  hvor bekymringer kan italesættes, både fra de pårørende, og ligeledes fra det tværfaglige team omkring barnet.

Der laves referat af mødet, som sendes ud i e-boks til forældrene.

Kontaktpædagogen vil typisk vise video af relevante situationer for at formidle børnehavens specialpædagogiske indsats overfor barnet. Vi har rigtig gode erfaringer med at vise videoklip, da det giver det tværfaglige team omkring barnet en tydelighed i vores praksistilgang og de beskrevne fokusområder for barnet.