Specialbørnehavens vision m.m.

Vision:

Børnehuset Sønderskovs vision er, at være den største ressource indenfor specialpædagogisk , samt specialfysioterapeutisk viden for børn 0-6 år, i Sønderborg Kommune.

Kerneopgave:

Børnehuset Sønderskovs kerneopgave er, at skabe de mest optimale vilkår for barnets trivsel og udvikling ved at se, møde og forstå barnets individuelle behov.

Principper:

Børnehuset Sønderskov er et kommunalt dagtilbud til børn, der på grund af betydelig og varig nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne, har et særligt behov for støtte og behandling, jf. §32 i Serviceloven.

Man visiteres til vores tilbud af et Visitationsudvalg, hvor det overordnede formål for visitationen fremgår.

Når vi modtager papirerne fra Visitationsudvalget, tilbyder vi et hjemmebesøg, hvor vi lærer hinanden at kende og forældrene får lov til at fortælle om barnets historie, såsom fødsel, første levemåneder, hhv. –år, barnets særlige behov, barnets styrker, barnets interesser, m.m.

Det daglige arbejde er varetaget af specialpædagoger, en pædagogisk assistent, pædagogiske medhjælpere og en fysioterapeut.

Vi samarbejder tværfagligt med Sønderborg Kommunes special-tale-hørekonsulent, pædagogiske konsulenter, ergoterapeut, fysioterapeuter og psykolog. Endvidere har vi mulighed for at søge bistand fra de landsdækkende videnscentre, synskonsulent, diætist, m.fl.

Når et barn er visiteret til Børnehuset Sønderskov, har det ligeledes tilbud om at blive hentet og bragt mellem hjemmet og Børnehuset Sønderskov, i en opsamlingsrute med afhentning og hjemkomst på forudbestemte tidspunkter. Taxakørsel bevilliges ved visitation og administreres fra Børn, Unge og Sundhed.

Børnehuset Sønderskov anvender tolkebistand i samarbejdet med fremmedsprogede familier.

Børnehuset Sønderskov tager afsæt i en relationistisk tankegang

Børnehuset Sønderskov tager udgangspunkt i barnets individuelle behov, formåen, motivation og kompetencer udfra en neuropædagogisk tilgang.

Vi bestræber os på at etablere et tværfagligt tilbud til barnet, hvor vi arbejder på at give barnet succesoplevelser og dermed højne barnets selvopfattelse og selvværd. Børnehuset Sønderskov er kendetegnet ved at vi tilbyder inkluderende kvalitative fællesskaber. Alle har brug for en ven.

Specialpædagogisk støtte og fysioterapeutisk behandling er indarbejdet i legen og hverdagens gøremål.

Vi sikrer ligeledes, at der dagligt arbejdes 1-1 (barn – voksen), hvor nærvær, fordybelse og barnets individuelle handleplaner er omdrejningspunkt.

Børnehuset Sønderskov læner sig op ad filosofien bag totalkommunikation. Man kan ikke ikke-kommunikere og vi mener, at kommunikation er helt afgørende for menneskets udvikling. Vi er med til at sikre barnets stemme.

Vi afdækker barnets kommunikative kompetencer i samarbejdet med forældre og tværfaglige samarbejdspartnere, for at give barnet de mest optimale vilkår for at forstå og blive forstået. Det er af stor betydning, at barnet lærer at udtrykke behov, følelser og hensigter.

Vi anerkender, at vores børn har vidt forskellige forudsætninger for at kunne kommunikere. Dette stiller desto større krav til omgivelserne om at tillægge barnets initiativer en positiv betydning.

Børnehuset Sønderskov har et alternativt supplerende kommunikationsmiljø (ASK) og der benyttes IKT (Informations- og kommunikationsteknologi). Vi anvender eksempelvis Go Talk Now på Ipad og en øjenstyret Tobii.

Vi arbejder med forskellige modeller/metoder, såsom f.eks. Karlstadmodellen, tegn til tale og billedkommunikation, såsom eksempelvis Boardmaker og PODD.

Barnet opholder sig i en struktur og i et miljø, der understøtter dets mulighed for at udvikle sig.

Dagligdagen har et alsidigt indhold, der bliver tilrettelagt ud fra det enkelte barn:

• Sang/musik
  • Leg og læring
  • Opmærksomhedstræning
  • Sociale aktiviteter
  • Sanseintegration/regulering af vågenhedsniveau
  • Pædagogisk massage
  • Snoezele
  • ADL (almindelig dagligdags læring)
  • Fysioterapi
  • Natur- og udeliv på legeplads, ved skov og strand
  • Kulturelle traditioner
  • Pauseaktivitet

Personalet tilrettelægger indsatsen/de individuelle fokusområder i dialog med forældrene. Vi tilstræber, at samarbejdet er præget af gensidig tillid og respekt.

Den daglige kommunikation mellem børnehave og hjem, foregår primært på aula. Her kan der kommunikeres begge veje og vi opfordrer alle forældre til at anvende denne platform aktivt.

Fotos af barnets børnehavedag, samt oplevelser, findes ligeledes på aula.

Nogle forældre ser vi ofte, da de selv bringer og henter deres barn, andre forældre ser vi ikke så ofte, da deres barn bringes og hentes af taxa.

Der er altid mulighed for at aftale et telefonmøde, hhv. fysisk møde.

To gange årligt indkalder børnehavens leder til lovpligtige handlemøder, som samtidig fungerer som en revisitering af barnet. Forældre, kontaktpædagog, fysioterapeut, leder, pædagogisk konsulent og tværfaglige samarbejdspartnere fra PPR og BUHT deltager. Forud sendes en ICS rapport, DPU, samt fysioterapeutisk status ud til alle mødedeltagere.

To gange årligt afholdes ligeledes forældremøder. Møderne indeholder, foruden generelle informationer, et fagligt indlæg, der er skønnet relevant for hele forældregruppen.

Børnehuset Sønderskov støtter familierne i at få mulighed for at mødes under uformelle former.

Børnehuset Sønderskov anbefaler en alsidig og sund kost, der er tilpasset det enkelte barns behov. Vi anerkender, at spisning kan være et meget sårbart emne, både for barnet og for forældrene og at der skal tages individuelle hensyn.

Vi tilbyder mælk og vand til måltiderne og om fredagen tilbydes en bolle.

Børnehuset Sønderskov er forpligtet til at holde sig ajour med ny viden/metoder indenfor pædagogik og behandling – og vi er ligeledes forpligtet til at få denne viden implementeret i den daglige praksis, hhv. anvende denne viden i rådgivning og vejledning til pårørende.