Forældresamarbejde

Personalets indsats overfor barnet tilrettelægges i dialog med forældrene. Vi anerkender forældrerollen og den særlige rolle det er, at være forældre/familie til et barn/en pårørende med særlige behov. Vi støtter, rådgiver og vejleder, hvor det er muligt og bestræber os på at være et trygt sted at komme som pårørende.

Da pårørende og fagprofessionelle har forskellige roller overfor barnet er vores holdning, at vi ikke nødvendigvis altid skal være helt enige, for at skabe optimale udviklingsvilkår for barnet.

Da flere af børnene ankommer og hentes med taxa, vil den daglige kontakt primært foregå via aula, hvor både personale og forældre har mulighed for at informere hinanden om stort og småt. Efter behov kan forældre og personale tage telefonkontakt eller bede om at mødes.

Lederen indkalder til handlemøde/revisitering på det enkelte barn. Lederen, kontaktpædagogen, forældre og barnets sagsbehandler fra Sønderborg Kommune er altid repræsenteret, derudover deltager fysioterapeut, psykolog og repræsentant fra visitationsudvalget til udvalgte møder. I samarbejde med forældrene, kan det besluttes at indkalde andre relevante fagpersoner m.v.

I forbindelse med handlemøder, eller efter behov, tilbydes alle forældre konsulterende samtaler. Samtalerne fremmer den åbne dialog mellem Børnehuset Sønderskov og forældrene.

Til handlemødet udarbejdes et ICS-skema for det enkelte barn, der indeholder:

• Status
  • Mål
  • Handleplan
  • Evaluering

Sammen Med ICS'en udfyldes en DPU (Dansk pædagogisk udviklingsbeskrivelse).

To gange årligt afholdes der fælles forældremøde. Møderne indeholder foruden generelle informationer, et fagligt indlæg, der skønnes relevant for hele forældregruppen. Børnehuset Sønderskov støtter familierne i at få mulighed for at mødes under uformelle former.

Talekonsulenten vil for nogle børn oprette Karlstadnetværksgrupper for barnets pårørende (også bedsteforældre og andre relevante relationer), hvor børnehaven deltager. Talekonsulenten er primus motor i disse netværk og står for at indkalde m.m.

I sensommeren holder vi gerne en sommerfest for børn og forældre. Forældrebestyrelsen hjælper med invitation, opdækning, kagebord, oprydning, m.m.