Dagligdagen

Der lægges stor vægt på at skabe et sjovt børnehavemiljø, hvor der er trygt og rart at være.

Børnehuset Sønderskov har en fastlagt struktur, der understøtter barnets mulighed for at udvikle sig. Ud fra barnets individuelle behov, kompetencer og motivation etableres et tværfagligt helhedstilbud. Træning indarbejdes i legen og hverdagens gøremål.

Dagligdagen har et alsidigt indhold, der tilrettelægges ud fra det enkelte barn/de enkelte børn, f.eks.:

• Sang/musik
  • Leg
  • Sanseintegrationstræning
  • Pædagogisk massage
  • Fysioterapeutisk træning/leg
  • Brug af iPad/PC til kommunikation og spil
  • Dagligdags gøremål
  • Udendørs aktiviteter, gåture, legeplads

Barnet skal sikres mulighed for "én til én kontakt" med en voksen samt mulighed for relationer til andre børn. Stor vægt lægges på at give børnene fælles oplevelser og igennem leg at få muligheder for venskaber. Udgangspunktet bliver taget i det enkelte barns udviklingsniveau og trivsel. Der arbejdes med barnets selvværd og at barnet får "succesoplevelser", som er baseret på bl.a. at kunne blive set og at blive forstået.

Børnehuset Sønderskov har et alternativt kommunikations miljø. Det betyder, at der med det enkelte barn arbejdes på at opnå størst mulige kommunikative kompetence f.eks. med tale, Tegn til Tale, PCS symboler/Boardmaker, totalkommunikation, digitale systemer som f.eks. Go Talk Now, m.v.

De kommunikative systemer implementeres, som en naturlig del i barnets hverdag.

Med baggrund i kontinuerlige fysioterapeutiske vurderinger tilrettelægges træning for det enkelte barn og dets eventuelle behov for hjælpemidler. Fysioterapeuten kan arbejde individuelt med barnet eller i mindre grupper med 2-3 børn.

Den fysioterapeutiske behandling er tilrettelagt og integreret, så det bliver en naturlig del af børnenes dagligdag.

Fysioterapeuten samarbejder med den kommunale hjælpemiddelansvarlige terapeut om barnets hjælpemidler i hjemmet.