Børnehuset Sønderskov arbejder udfra en relationistisk tankegang.
Vi tror overordnet på, at mennesket udvikler sig i samspil med andre. Helt konkret mener vi, at en gensidig og tryg relation, er nøglen til at skabe trivsel og nå ind til barnets motivation, ressourcer og kompetencer.
- Kvaliteten af relationerne er et vigtigt kernepunkt i vores pædagogiske arbejde.
Hvad betyder det:
Respekt & anerkendelse
Det ses ved:
At sætte ord og billeder på barnets tanker og følelser
At tilpasse sig barnets dagsform og afstemme sig barnets micro og macro regulering (neuropædagogik)
Tillid
Det ses ved:
At vi tror på, at barnet gør det bedste, de har lært.
At man er loyal overfor aftaler barn-voksen, voksen-voksen
At vi er troværdige i relationen (vi gør det, vi siger – tydelighed, forudsigelighed, rammesættende, vedholdende)
Rummelighed
Det ses ved:
At vi er åben og imødekommende overfor barnets initiativ
Nærvær & engagement
Det ses ved:
At vi afstemmer tid og tempo til vores pædagogiske praksis
At vi skaber rum for fordybelse sammen med barnet
At vi respekterer relationen
At vi anser fælles opmærksomhed for betydningsfuldt
At det er i nærværet ”stjernestunder” opstår
At vi har medejerskab for pædagogiske tiltag
At vi skaber de bedste forudsætninger for udvikling
At vi er inviterer til udvikling, med udgangspunkt i det enkelte barns interesseområder og kompetencer
Glæde skaber glæde
Empati
Det ses ved:
At vi ser og respekterer barnets grænser og behov
Hvad er det så, vi ikke vil se i Børnehuset Sønderskov?
At man tager uovervejede løsninger
At man kun er halvt til stede, at relationen brydes
At vi er illoyale overfor fælles beslutninger, der vedrører barnet
At man taler hen over hovedet på barnet
At vi tillægger barnet negative hensigter
Så forpligter vi os til at:
Spørge ind og være nysgerrig på hinanden
At udvise ansvar ift. egen arbejdsmoral, specialbørnehavens arbejdsfællesskab og arbejdsmiljø